2015. február 17., kedd

Gótikus festészet




Burgundi Mária áhítata - 1400 körül
   Részlet Burgundi Mária Hóráskönyvéből, azaz imakönyvéből.

Flandriában készült imádságos könyv egyik illusztrációja

Kedvenc témák:
Simone Martini csodálatos festménye 1315-ből a sienai városháza tanácstermében

Címe: Madonna angyalok és szentek társaságában

Toulouse-i Szent Lajos, magyarországi Szent 

ErzsébetSzent Margit és Szent 

Imre alakja Assisiben a Szent Ferenc-bazilika

altemplomának kereszthajójában, a Szent 

Miklós-kápolna külső falán

http://hu.wikipedia.org/wiki/Simone_Martini
Kerti mulatság egy angol kódexből

Kedvenc téma Sárkányölő Szent György ábrázolása




Egyszarvú ábrázolása faliszőnyegen

Unikornis fogságban - finom gyapjú és selyemszálakkal gazdagon szövött alkotás a késő középkorból.
Meseszép gobelin faliszőnyeg


Táblaképek - Szentképek
link to large image detail:  Old Russian icons. Part I » Orthodoxy icons
A hátteret arannyal festették ki.
Angyali üdvözlet
Az Angyali üdvözlet Simone Martini alkotása, a firenzei Uffizi képtárban található.
A hatalmas üvegablakok miatt, főleg északon, a falfestmények kiszorultak a templomból, és divatba jött a táblaképfestészet.
Az északi festészet gócpontja Németalföld lett, itt született meg a gótikus festészet remekműve.
Genti szárnyas oltár, Hubert és Jan van Eyck alkotása.
Jan van Eyck: A Bárány imádása a genti oltárról
A bárány imádása a Genti Oltárról
A színek élethű rögzítéséhez új eljárás, az olajfestés szükségeltetett, ezt először Jan van Eyck használta.
    
A jómódú polgárok gondolkodásmódja teremtette meg a gótikus művészet realista vonulatát, amelyet a németalföldi mesterek terjesztettek el.
Giotto (di Bondone) (1267-1337)   Madonna in Glory c.1311  tempera on pannel
 Délen, Itáliában a gótikus festészet legnagyobb mestere, Giotto di Bondone freskóin összegezte a fejlődés eredményeit és új utakra vezette a festészetet. Alkotásai megelőlegezték a korai reneszánsz stílust.


Petrus Christus - Fiatal nő porteéja


Kódexek



Könyvfestészet
Les Très Riches Heures, June. Artists Herman, Paul, and Johan Limbourg, working for their patron, Jean, Duc de Berry create the paintings for the Très Riches Heures du Duc de Berry.
A középkorban kialakult könyvművészet a gótikában tovább élt, de a művészek azon igyekeztek, hogy a táj, a színezés, az alakok minél jobban megközelítsék a valóságot.
Hawking in August calendar page from Les Tres Riches Heures of the Duc de Berry, Limbourg Brothers, beginning of the 15th century. "The great masters of the Books of Hours were three brothers, Pol, John and Herman, from Limbourg, in the Netherlands. After serving an apprenticeship in Paris they entered the employ of the Duc de Berry. Their masterpiece is the ”Tres Riches Heures," now in Chantilly."
A szöveget kísérő ábrázolások egyre elevenebbek lettek, és ez nagy hatást gyakorolt a táblaképfestészetre.
Les tres Rich Heures du Duc de Berry, Limbourg Brothers, 1413-1416
 A gótikus könyvfestészet legjelentősebb alkotása Berry herceg hóráskönyve, a Limbourg testvérek műve.

Január




Február




Március




Április




Május




Június


Július




Augusztus




Szeptember




Október


November




December



A zodiákus jegyek - Limbourg testvérek alkotása




Szent Dénes legendája - miniatúra




Üvegfestészet
Stained glass 

A gótikus képzőművészet egyik jelentős ága volt az üvegfestészet. A gótikus templomépítészet törekvése – hogy a bevilágítást fokozza és ezért növelje az ablaknyílásokat – vezetett a műfaj virágzásához.
536405 572147539476915 1149759834 n e1364537028108 Gótikus francia katedrálisok
A Notre Dame üvegablaka
2 e1364533328733 Gótikus francia katedrálisok
A hatalmas ablaknyílásokat színes üvegelemekből, ólompálcákkal összefogott, mozaikszerűen összeállított, vallásos tárgyú nagy méretű képek, ill. dekoratív üvegfelületek zárják el.
A sokszínű üvegen át beeső fény a belső térben különlegesen szép hatású. (Reimsi - katedrális üvegablaka.)
notre dame - purple rose by penelope waits, via Flickr @ http://www.flickr.com/photos/64148767@N00/2900859241/in/set-72157607455677915/ Stained glass from the apse of Notre Dame de Paris.

A gótikus üvegfestészet kevés számú, világosan körvonalazott figurára korlátozódott.
Notre Dame Stained Glass, Paris  Notre Dame
A kifejezőerőt a leegyszerűsített gesztusok biztosítják. (Saint-Denis Suger apát által megrendelt ablakai, a Notre-Dame székesegyház (Chartres) üvegfestményei


Faliszőnyegek
From the unicorn tapestries. Shortly after this frame, the unicorn is slaughtered and his head is mounted on a stake outside the castle. He was lured out of the forest by a naked virgin (apparently not shown here).
A faliszőnyegek a kor díszítőkedvéről, ízléséről és divatfelfogásáról nyújtanak képet.
The Lady and the Unicorn (tapestry)
Hölgy egyszarvúval (gobelin)
Ikonok
Russian Icon of St. Cyril Belozersky Museum.
A gótikus orosz művészet legkiemelkedőbb alkotásai az ikonok.

 
Nagy, tiszta színű szinte teljesen árnyékmentes területek nem hagyják a képzeletet elkalandozni. Nézésük közben a szentekre koncentrál az ember. A legnagyobb orosz ikon- és freskófestő Andrej Rubljov.

The Virgin and Child, Tsilkani, 9th century (Georgia's oldest icon)
Vlagyimiri Ikon - a leghíresebb orosz ikon




1130-ban festették Konstninápolyban, 1131-ben ajándékba küldték el Kijevbe. Végül 1155-ben került Vlagyimirbe, ahol híressé vált csodatevő ereje miatt. Az évszázadok során sokszor megrongálódott, többször ráfestettek, egyedül az Istenszülő és a Gyermek arca eredeti.





Vlagyimiri Istenanya ikonAz egyik leghíresebb ikon, számos másolata készült. A legismertebb Andrej Rubljov Vlagyimiri Istenanya című 1408 körül készült képe, de megjelenik számos ortodox templomban és tucatjával készült olcsó másolatként is.

Szent Panteleon az orvosok védőszentja
"Mindenek együttérző ember"
Ikon: ’eikon’ jelentése eredetileg kép, képmás, később vallásos tisztelettel körülvett szentkép, ami sajátos, meghatározott technikával készült.

Az ikon-festés szigorú szabályainak teológiai háttere van, ami a VIII. századi képrombolásig nyúlik vissza.
Ekkor szükségessé vált egy olyan ideológia kidolgozása, ami megvédi a képek tiszteletét a bálványimádás vádjától.
Az ennek nyomán kialakult nézet szerint az ikon nem képmás, hanem a metafizikai lényeg ábrázolása, határ a világ ás a túlvilág között, és mint ilyen szerves része lett a keleti kereszténység liturgiájána

Szöveg lelőhelye - http://tipo2008arthistory.wikispaces.com/1300-ikon

 A gótika művészete -
http://www.balazsgyozo.hu/letoltheto_dokumentumok/muvtori/GOTIKA%20MUVESZETE%20-%20EPITESZET.pdf

1 megjegyzés:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...