A középkori és a reneszánsz festményeken ábrázolt állatok, a delfin, a majom, a hermelin, a szarvas, a nyúl, a szamár, a teve, a róka és a patkány rejtett jelképek képviselői. A festő ily módon közvetítette titkos gondolatait azok felé, akik értelmezni tudták ezeket a szimbólumokat.
Lássuk, mit is jelentenek a középkori és a reneszánsz keresztény művészet állat-jelképei?
A delfin
A delfin játékossága és intelligenciája már régóta lenyűgözi az embert. Gyakori szereplője a művészeti alkotásoknak, különösen kecses ugrásait és játékos mutatványait ábrázolták szívesen. Az ókori görög és római mitológiában a delfin jelképezte a kalauzt aki a lelkeket az alvilágba vezette. A delfin tehát, elvezeti a holt lelkeket a paradicsomba, tehát a feltámadást és a megváltást jelképezi.
Kréta - Mínoszi kor - Delfines freskó
Kréta - Mínoszi kor - Delfines freskó
A majom
A majom az emberi természet sötét oldalát jelképezi.
A hermelin
A hermelin a menyéttel közeli rokonságban álló kisemlős. A középkorban státusz szimbólumnak örvendett az előkelő társadalmi réteg körében, mert finom és puha bundája a fenséget és a nemességet jelképezte. A legenda szerint az állat inkább elpusztulna semmint földdel beszennyezze tiszta és fehér bundáját, ezért az erény és a tisztaság jeles képviselőjének tartották. I. Erzsébetet királynőt egy da Vinci festményen hermelinnel ábrázolták, amely a női tisztaságot szimbolizálta.
A szarvas
A szarvas és az őz békés és félénk állatok, ezért kerülik a harcot, a kihívást. Így lettek ők a béke és a harmónia jelképei. Az ősi keresztény hitvilágban a szarvas magát Krisztust jelképezte, mivel az állat természetes ellensége a kígyónak. Egy ősi legenda szerint a szarvas úgy öli meg a kígyót, hogy szarvával átdöfi, majd patáival összetapossa azt.
A nyúl
Egy ősi legenda szerint, mivel a nyúl hangtalan és gyáva, ezért az alázattal társítható. Napjainkban viszont némileg változott a nyusziról alkotott vélemény, így a „Nyúl Testvér kalandjai" című filmben egy gyors, okos és ambiciózus tapsi a főszereplő. Mivel igen termékeny állat (egy nőstény nyúl 42 utódot is világra hozhat egy évben.), a görög és a római mitológiában a bőséget jelképezi.
A szamár
A görög mitológiában Bacchus szamárháton járta a világot és mezőgazdasági ismeretekre tanította az embereket. Egyszer egy tóhoz érkezett és két szamara közül az egyik biztonságosan átvitte őt a másik partra (hálája jeléül Bacchus a mennyboltra helyezte őket csillagkép formájában). A szamár a vallási alázat jelképe. Utat mutat a híveknek Istenhez és a mennyországba vezeti őket. Szent Ferenc jámborságáról volt ismert, szegénységben élt, de szeretet közvetített az emberek felé, ő maga pedig a természet nagy csodálója volt. Giovanni Bellini festményén a „Szent Ferenc a sivatagban" címűn ott látható a szamár is más állatok körében, ezért a képen nagyon sok szimbólum látható, ezeket a kor embere könnyedén megfejtette.
A teve
A közel-keleti kultúra elengedhetetlen tartozéka. Az engedelmesség, a mértékletesség, a türelem és az állóképesség jelképe a teve. Az ókori világban az állat a gazdagságot jelképezte, a reneszánsz idején pedig a drága lószerszám az előkelőség jele volt. A három napkeleti bölcs teveháton érkezett a gyermek Jézus imádására. A legenda szerint a három bölcs teveháton, tizenkét-tizenhárom napig, élelem és víz nélkül utazott Betlehembe.
Szergej Tyukanov - Teve
Szergej Tyukanov - Teve
A róka
Mivel beleolvad környezetébe, sunyi, ravasz és okos állatnak tartják. A róka egy olyan személynek a szimbóluma, aki eszét és bölcsességét saját védelmében hasznosítja.
A patkány
A patkány a pusztulásnak és az idő múlásának a jelképe.