Egy római katakomba
Búvárkodó: http://www.mozaweb.hu/Lecke-Vizualis_muveszetek-Muveszettortenet_6-Az_okereszteny_muveszet-101056
A keresztény vallást hosszú évszázadokon át nem ismerték el hivatalosan. Ezért a keresztény emberek magánházakban, vagy katakombákban találkoztak egymással.
A falak festményei jelképpel szóltak a hívőkhöz.
Pécs Ókeresztény sírlamrák
Világörökség része
http://www.turautak.com/img/picture/585/okereszteny_pecs.jpg
Keresztény jelképek
Hal
(ιχθυς, ichthisz)

A keresztény ikonográfiában a galamb a Szentlélek jelképe. A Szentlélek pedig a Mindenható Isten szabad és független jelenléte.
A bölcsesség, a józanság Lelke, maga Isten.
A Szentlélek, békességet teremt bennünk és közöttünk, alázatos, szelíd.
Bárány
Páva
Évenként megújuló tollazata miatt a halál fölötti győzelem és a föltámadás jelképe. Tollának szemekre emlékeztető mintázata miatt a hit szimbóluma.
A négy evangélista - angyal, tulok, oroszlán, sas
A négy evangélistát: angyal, oroszlán, tulok és sas képében jelenítették meg. Máté az angyal, Lukács a tulok, Márk az oroszlán és János a sas.
Kereszt
XII. századi ereklyetartó |
A kereszt a keresztény kultúrkörben Jézus megváltó szenvedésének és Isten tökéletes szeretetének a jele.
A bűn és a halál feletti győzelmet is jelenti.
A IV. század utáni időkben jelenik meg képi ábrázolásokon. Magát Krisztust is jelképezi.
Háromszögbe foglalt szem melyet sugarak vesznek körül.
Isten mindent látó tekintetét szimbolizálja, aki szemmel tartja az emberiséget.
Lotz Károly - A négy evangélista.( Szent István bazilika) |


Az ókeresztény művészet állatornamentikája
A növényábrázolások mellett igen gazdag e kor állatszimbolikája is. A Szentírás számos helyén találkozunk állatokkal kapcsolatos metaforikus utalásokkal, melyek alkalmat adnak az allegorikus értelmezés számára. A bárány Krisztus egyik jelképe (lásd húsvéti bárány), a nyáj metafórája a hívek összességére vonatkozik, és a Jó Pásztorban nyer kifejezést. A galamb a lélek szimbóluma, de a szüzességé és a hívő ember erényes életéé is. A keresztény ikonográfiában olyan elemek kísérik, mint a fa, az olajfa, a pálma, a kantharosz-edény (hengeres, kihajló szájperemű edény, két ívelt, magas füllel), amelyeknek mindegyike a kertként elképzelt Paradicsomra vonatkozik. De a galamb alak a Szentlélekkel is azonosítható. Római Szent Kelemen (?-99) vértanú pápa a főnixet az ember halálának majd feltámadásának jelképeként értelmezi. De az állatok közül sok esetben megjelenik az oroszlán ("a Júda nemzetségéből való oroszlán" maga Krisztus; Jel 5,5); a sas mint a hiedelem szerint újjászületni képes állat; a szamár a pogány népeket jelképezi; a sárkány az ördög jelképe; a párduc Krisztus feltámadásáé; a páva a lélekre utal, de romolhatatlannak tartott húsa miatt a halhatatlanságé; a szarvas az Úr után áhítozó lélek jelképe.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése